پوسیدگی دندان چگونه به وجود می آید؟

وقتی شما غذا می خورید، در صورتی که بعد از غذا سطح دندان ها را با نخ دندان و مسواک تمیز نکنید، قسمت هایی از غذا و مواد قندی موجود در آن به دیواره های دندان ها می چسبد. این محیط، مساعد برای رشد باکتری های مولد اسید است. اسید تولید شده توسط باکتری ها، با خاصیت خورندگی خود باعث از بین رفتن مینای دندان می شوند و پس از مدتی به جسم استخوانی دندان هم نفوذ کرده و تخریب می کنند.

پوسیدگی دندان ها در هر سنی ممکن است رخ دهد. در کودکان به دلیل مصرف بیشتر مواد قندی و میان وعده های مکرر احتمال پوسیدگی دندان ها بیشتر است. این پوسیدگی در بعضی مواقع فقط لکه های ریز و سفید هستند که به سختی دیده می شوند و گاهی هم در حد از بین رفتن قسمتی از دندان هاست. پوسیدگی دندان ها علائم و نشانه هایی دارد که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم:

احساس درد و ناراحتی هنگام خوردن غذاهای سرد یا گرم

در مرکز دندان ها اعصاب دندان قرار دارند که در واقع تعدادی رگ های خونی بسیار نازک هستند. هنگامی که پوسیدگی دندان گسترش پیدا می کند، اعصاب دندان در معرض تماس با غذا قرار می گیرند و سرما و گرمای غذا آن ها را تحریک می کند و فرد احساس در دندان خود احساس درد می کند.

احساس درد و ناراحتی هنگام خوردن غذاهای ترش یا شیرین نیز از علائم پوسیدگی دندان کودک است.

لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان از اولین نشانه های پوسیدگی دندان هاست، همان طور که گفته شد وجود لکه های سفید نشان دهنده تخریب مینای دندان توسط باکتری های موجود در پلاک دندان ها است. البته این نشانه زود هنگام به آسانی دیده نمی شود. بنابراین باید دندان های کودک هر چند ماه یک بار توسط دندانپزشک بررسی شوند تا پوسیدگی دندان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود.

لکه های قهوه ای یا سیاه روی دندان

هنگامی که مینای دندان به وسیله باکتری ها، از بین می رود، لکه های سفیدی پدیدار می شوند که پس از مدتی تبدیل به لکه های سیاه یا قهوه ای می شوند. این مرحله نشان دهنده پیشرفت پوسیدگی دندان های کودک است.

احساس درد هنگام جویدن غذا

اگر کودک هنگام جویدن غذا احساس درد و ناراحتی داشته باشد، احتمالا به این دلیل است که پوسیدگی دندان ها گسترش پیدا کرده و به اعصاب دندان رسیده است. فشار وارد آمده بر دندان هنگام جویدن غذا این اعصاب را تحریک کرده و درد ایجاد می کند.

خونریزی هنگام مسواک زدن

در صورتی که کودک هنگام مسواک زدن، فشار بیش از حد به لثه ها وارد نکند  و با این حال ، مکررا از لثه خونریزی داشته باشد، احتمالا به این دلیل است که لثه های او دچار اختلال شده یا پوسیدگی عمیق شده و به لثه ها رسیده است. در چنین مواقعی حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

وجود سوراخ در دندان

لکه های روی دندان گاهی به صورت یک سوراخ به عمق دندان پیش روی می کنند. این سوراخ ها ممکن است با تیره شدن رنگ دندان همراه نباشند، بنابراین همانطور که قبلا نیز گفتیم، لازم است دندان های کودک چند ماه توسط دندانپزشک ویزیت شود.

احساس بوی  بد در دهان

ممکن است در صورت مسواک زدن، باز هم بوی بدی در دهان کودک حس شود که به دلیل پلاک و جرم دندان و فعالیت باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی است.