سفید کردن دندان ها

اگر تصمیم به سفید کردن دندان های خود گرفته باشید، احتمالا بلیچینگ یکی از گزینه هایی است، که می توانید انتخاب کنید. بلیچینگ یکی از کم هزینه ترین روش های سفید کردن دندان ها تحت نظر دندان پزشک است و این موضوع باعث شده تا بلیچینگ طرفداران زیادی داشته باشد. اما بسیاری از افراد، از انتخاب بلیچینگ برای سفید کردن دندان های خود نگران هستند و به آن اطمینان ندارند. بسیاری از مراجعین به مطب دندان پزشکی تصور می کنند بلیچینگ عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارد. تصور شما چیست؟ آیا به نظر شما بلیچینگ یک درمان بی خطر است؟ یا عوارض جانبی جدی به دنبال دارد؟

آیا بلیچینگ روش مطمئنی برای سفید کردن دندان هاست؟

“هر درمان پزشکی به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد” حتما این جمله را روی بروشور بسیاری از دارو ها خوانده اید. بله ! درست است، هر ماده دارویی عوارضی نیز به همراه دارد.

ژل مخصوص بلیچینگ حاوی ماده مؤثره هیدروژن پروکسید یا پروکسید کارباماید است. این ماده سفید کننده وارد مینای دندان می شود و رنگدانه هایی که عامل بدرنگی و تیرگی دندان ها هستند را اکسید می کند. در نتیجه دندان ها سفید می شوند. ژل بلیچینگ غلظتی بین 9 تا 27 درصد دارد که این اعداد بیان گر مقدار ماده مؤثره در ژل است. در بلیچینگ خانگی از ژل بلیچینگ با غلظت های پایین استفاده می کنید. اما در درمان بلیچینگ به روش  (office) از ماده بلیچینگ با غلظت بالا استفاده می شود.

عوارض بلیچینگ

در صورتی که ماده بلیچینگ به لثه ها برخورد کند سبب ایجاد سوختگی و آسیب می شود، زیرا هیدروژن پروکساید یک ماده اسیدی است و به هیچ عنوان نباید به جز دندان با بافت های دیگر در دهان تماس داشته باشد.

یک موضوع دیگر که مراجعه کنندگان برای درمان بلیچینگ از آن شکایت دارند، حساس شدن دندان هاست. ممکن است پس از درمان بلیچینگ دندان های شما نسبت به سرما، گرما یا فشار حساس شود. به این معنی که ممکن است با خوردن غذا یا نوشیدنی داغ، غذا یا نوشیدنی سرد یا حتی جویدن غذاهای سفت، در دندان و لثه خود احساس ناراحتی داشته باشید.

حساسیت دندان ها در بلیچینگ مشکل شایعی است؛ اما باید توجه داشته باشید که این مشکل زودگذر است و پس از مدت کوتاهی بر طرف می شود. برای برطرف کردن حساسیت دندان ها می توانید با مشورت دندان پزشک از خمیر دندان های ضد حساسیت حاوی استرانسیوم کلراید10 درصد استفاده کنید. معمولا در بازار به این نوع خمیر دندان ها(sensodyne)  گفته می شود. البته سنسوداین یک نام تجاری برای این نوع خمیر دندان هاست.

طی تحقیقات به عمل آمده به جز موارد ذکر شده، عارضه جانبی جدی ای برای بلیچینگ عنوان نشده است و بلیچینگ یک درمان غیر تهاجمی و کم خطرمحسوب می شود. با این حال بهتر است پس از هر جلسه درمانی به دقت دهان خود را بشویید و تمام مواد را کاملا از دهان خارج کنید. همچنین دقت داشته باشید که چیزی از ماده بلیچینگ را فرو ندهید.