رعایت بهداشت دهان و دندان

مراقبت از دندان‌های کودکان یکی از نگرانی‌های برخی از والدین است. برخی از والدین هم بر این تفکر هستند که دندان‌های شیری دوامی ندارند و تا وقتی دندان‌های دائمی رویش کنند، کودکان بزرگ شده‌اند و خودشان می‌توانند از دندان‌هایشان مراقبت کنند.

آنها نباید از این نکته مهم غافل شوند که یادگیری رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین پایین در کودکان نهادینه می‌شود و با ارزش بودن دندان‌ها از همان زمان باید به کودک آموزش داده شود. اما این آموزش‌ها چگونه باید باشد تا برای کودک مفید واقع شود؟

نکاتی مهم در آموزش اصول بهداشتی دندانها به کودکان

مسواک زدن در مقابل آینه:

پدر و مادرها موظف هستند از همان سنین پایین که دندانهای شیری هنوز در دهان کودک هستند آموزش را شروع کنند. مسواک زدن رو به روی آینه می‌تواند آن را برای کودکان خیلی کوچک جذاب‌تر کند.

کشیدن نخ دندان:

استفاده از نخ دندان بیشتر برای دندان‌های عقبی لازم است. ممکن است کودکان با وجود یاد گرفتن شیوه صحیح مسواک زدن همچنان در زمان کشیدن نخ دندان به کمک شما نیاز داشته باشند.

وادار نکردن کودکان به مسواک زدن:

بچه‌ها دوست دارند زود مستقل شوند و خودشان تمام کارهایشان را انجام دهند. برخی کودکان ممکن است در مقابل این که قرار باشد والدین برایشان مسواک بزنند مقاومت کنند. اما این مسئله نباید موجب شود که آنها را وادار به مسواک زدن کنند.

همراهی کودکان در مسواک زدن:

وقتی کودکان ببیند که پدر و مادر یا خواهر و برادرشان آنها را در مسواک زدن همراهی می‌کنند، برایشان بسیار خوشایند خواهد بود.

ایجاد حس مثبت در زمان مسواک زدن:

کودکان از هیچ چیز به اندازه بازی لذت نمی‌برند. تبدیل فرآیند مسواک زدن به بازی برای آنها لذت بخش است و در آنها حس مثبت ایجاد می‌کند.

انتخاب خمیر دندان و مسواک توسط خود کودکان:

خمیر دندان‌هایی مخصوص خود کودکان وجود دارد. این خمیر دندان‌ها فلوراید ندارند و طعم آنها برای کودکان دلپذیر است. اجازه دهید کودکان خودشان خمیر دندانشان را انتخاب کنند. تهیه مسواکی که روی آن شخصیت کارتونی مورد علاقه کودک باشد، آموزش مسواک را ساده‌تر خواهد کرد.

الگو شدن برای فرزندان:

مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان باید برای کودکان به یک عادت روزانه تبدیل شود. آنها در همه چیز والدین را الگوی خود قرار می‌دهند. کودکان به این نکته بسیار توجه می‌کنند که آیا نکاتی به آنها گفته می‌شود توسط خود پدر و مادر رعایت می‌شود یا خیر. به همین دلیل اگر پدر و مادر خود اهل رعایت بهداشت دندان‌ها نباشند، نمی‌توانند روی بچه‌ها تأثیر بگذارند.

داستان پردازی در زمان مسواک زدن:

بچه‌ها داستان‌ها را دوست دارند. با داستان گفتن در زمان مسواک زدن می‌توانید این کار را به یکی از سرگرم کننده‌ترین کارها تبدیل کنید.

تشویق کودک:

برای ترغیب کودکان به مسواک زدن و رعایت نکات بهداشتی مانند کمتر خوردن شکلات، استفاده از تشویق می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

مراقبت در برابر پوسیدگی ناشی از شیشه شیر:

به خواب رفتن کودکان زمانی که هنوز شیشه شیر و پستانک در دهان آنها است درست نیست، مگر این که شیشه شیر با آب پر شده باشد.

رژیم غذایی مناسب:

استفاده از میوه و سبزیجات می‌تواند جایگزین خوبی برای تنقلات غیر مفید برای فرزندان باشد. البته ممکن است کودکان خیلی از این خوراکی‌ها خوششان نیاید، این دیگر وظیفه والدین است که بتوانند آنها را به خوراکی‌های خوشمزه برای کودکان تبدیل کنند.

استفاده از فناوری در آموزش بهداشت دهان و دندان:

استفاده از مسواک برقی می‌تواند برای بچه‌ها جالب باشد، زیرا آن را یک اسباب بازی در نظر خواهند گرفت. با توجه به سن کودک و مشورت با دندانپزشکی اطفال می‌توانید از این وسایل استفاده کنید. مسواک برقی تمیز کردن دهان را آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهد و حتی لکه‌های کوچک را نیز تمیز می‌کند.