یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زمینه جلوگیری از پوسیدگی و آسیب دیدن دندان‌های کودکان می‌توان انجام داد، آموزش صحیح مراقبت از دندان‌ها است. اگر پدر و مادر خود اهل مسواک زدن مرتب باشند و از نخ دندان استفاده کنند، نیازی ندارند که برای عادت دادن کودک خود به مسواک زدن تلاش کنند. زیرا کودک آنها را الگوی خود قرار خواهد داد. اگر کودکان یاد بگیرند که از دندان‌های شیری خود چطور مراقبت کنند، خواهند توانست از دندان‌های دائمی خود نیز حفاظت نمایند.

وقتی کودکان هنوز خیلی کوچک هستند، امکان مسواک زدن برای آنها وجود ندارد، اما مادر می‌تواند دندان‌های کودک زیر دو سال خود را با یک پارچه نم دار تمیز کند یا به کمک یک مسواک انگشتی که مخصوص بچه‌های کوچک است دندان‌های او را تمیز و پاکیزه کند.

آموزش اهمیت دندان‌ها به کودک از همان زمان کودکی باید به او فهمانده شود و او باید درک بکند که دندان‌ها عضوی مهم هستند که هرگز نباید در پاکیزگی آنها کوتاهی کند. اگر این آموزش‌ها به کودک داده نشود به طور قطع دندان‌ها آغاز به پوسیدگی خواهند کرد. در مواردی نیز این آموزش‌ها تنها از عهده یک متخصص دندانپزشکی کودکان بر می‌آید.

پوسیدگی دندان رایج‌ترین بیماری کودکان است

پوسیدگی دندان در کودکان یک بیماری عفونی و واگیر دار است که ممکن است در اثر علل مختلفی در کودک به وجود آید. پوسیدگی‌ها با مصرف قند بیشتر می‌شوند و باید مصرف قند کودکان را کنترل کرد و تحت نظر داشت.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان انجام داد استفاده از فلوراید است که در خمیر دندان وجود دارد. فلوراید سرعت ساخت مینای دندان را بالا می‌برد و مقاومت آن را در مقابل حملات اسیدهای تولید شده از باکتری‌ها بالا می‌برد. مهم‌ترین ویژگی آن ضد میکروبی بودن آن است.

برای کودکانتان مسواک نرم تهیه کنید که هم دندان‌هایشان را تمیز می‌کند و هم این که از فرآیند مسواک زدن لذت بیشتری ببرند. پلاک‌هایی که در اثر تجمع باکتری‌ها روی دندان‌ها تشکیل می‌شوند، علاوه بر مسواک زدن با نخ دندان نیز تمیز می‌شوند که طریقه کشیدن نخ دندان به طور صحیح باید با آرامش به آنها آموزش داده شود. روش دیگر نیز استفاده از دهان شویه است که می‌تواند از میان برداشتن پلاک‌ها را تسریع کند.

یکی دیگر از شیوه‌هایی که می‌توان از پوسیدگی دندان‌های شیری جلوگیری کرد، استفاده از مواد شیار بند روی آنها است. این کار مانع از جمع شدن باکتری‌ها روی فرو رفتگی‌های تاج می‌شود. البته این کار باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان و پیش از آغاز پوسیدگی انجام شود.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان به کلینیک تخصصی دیبا مراجعه کنید

از وقتی دندان‌های شیری در دهان کودک رشد می‌کنند باید تمیز شوند تا پوسیدگی‌ها به تعویق بیفتد. اما یکی از مهم‌ترین کارهایی که وظیفه والدین متعهد است، این است که از همان کودکی فرزندانشان تحت مراقبت یک دندانپزشک متخصص و متبحر در زمینه اطفال باشد.

اگر مراقبت‌های لازم به توصیه دندانپزشک از دندان‌های شیری انجام شود، دیگر کودکان نیازی به کشیدن دندان نخواهند داشت. کشیدن دندان در سنین پایین مشکلات ارتودنسی برای بچه‌ها به وجود خواهد آورد. یکی از مهم‌ترین این مشکلات نا مرتب شدن رشد دندان‌ها است و گاهی رویش نا به جا خواهند داشت و نهفته باقی می‌مانند. همچنین، باعث می‌شود دندان‌های عقبی به سمت جلو حرکت و فضای دندان کشیده شده را اشغال کنند.

به طور قطع، مراجعات منظم به دندانپزشکی کمک می‌کند که جلوی پیشرفت بسیاری از پوسیدگی‌ها گرفته شود و هیچ کودکی مجبور به کشیدن دندان‌هایش نشود. مراجعه به کلینیک تخصصی دیبا که محیطی مناسب برای کودکان فراهم آورده است و محیط خشک دندانپزشکی را برای کودکان مطلوب کرده است، کار را برای والدین راحت‌تر می‌کند.