عصب‌کشی در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

عصب‌کشی دندان شامل بیرون آوردن ریشه دندان، تمیز کردن و شکل دادن به کانال دندان و در آخر نیز پر کردن دندان برای پیشگیری از نفوذ باکتری‌ها است. این کار در واقع با هدف نگه داشتن دندان در دهان بدون اعصاب زنده و کاهش دردهای احتمالی در زمان غذا خوردن است. عصب‌کشی را با نام درمان ریشه نیز می‌شناسند.

شاید لازم باشد والدین به این نکته توجه داشته باشند که دندان‌های شیری هم عصب دارند. ممکن است دندان‌های کودکان نیز به عصب‌کشی نیاز پیدا کند، حتی دندان‌های شیری آنها. اگر دندانپزشک متخصص کودکان برای دندان‌های کودکان عصب‌کشی تجویز کند، به طور قطع به جای کشیدن دندان این پیشنهاد را داده است که پیشنهاد بهتری است و بیشترین سود آن حفظ یک دندان هر چند موقتی است. زیرا دندان‌های شیری نیز کارکردی شبیه دندان‌های دائمی دارند و از دست دادن آنها ممکن است در صحبت کردن و غذا خوردن کودکان را دچار مشکل کند. البته دندان‌های شیری نقش تعیین کننده‌ای نیز در رشد و هدایت دندان‌های دائمی دارند که هرگز نباید از آن غافل شد. به این ترتیب ممکن است دندان‌های دائمی با اختلالاتی مانند کج شدن، رشد نامناسب و همچنین ازدحام و به هم فشرده شدن دندان‌ها مواجه شوند. ممکن است برخی از این مشکلات به ارتودنسی در آینده منجر شود. مشکلات در دندان کودکان ممکن است به آبسه و دیگر عفونت‌های احتمالی نیز ختم شود. عفونت‌ها می‌توانند دلیل بوی بد دهان در کودکان باشند.

در موارد دیگر مانند درد بدون دلیل در دندان‌ها، احساس تغییرات دمایی دندان‌های کودک و شکستگی دندان‌ها به طوری که پالپ دندان در معرض محیط باشد ممکن است عصب‌کشی روی دندان کودک لازم باشد.

توجیه کودکان برای درمان همراه با درد کار ساده‌ای نیست. عصب‌کشی دندان درد ایجاد می‌کند، اما نباید موجب شود که والدین نگران فرزندانشان شوند. عصب‌کشی دندان‌های شیری با بی حسی موضعی انجام می‌شود. اما به طور کل بچه‌ها باید برای مراجعه به دندانپزشکی و انجام کار عصب‌کشی به وسیله والدین آماده شوند.

چگونه کودکان را برای عصب‌کشی دندان آماده کنیم؟

در زمان مراجعه به دندانپزشکی برای درمان ریشه دندان کودک یا همان عصب‌کشی سعی کنید از تجربیات بد خود برای کودکان نگویید. وظیفه والدین است که واهمه را از کودکان خود دور کنند. حضور والدین یا تنها پدر یا مادر کودک در مطب دندانپزشکی کافی است و لازم نیست افراد بیشتری کودک را همراهی کنند، چون ممکن است موجب ترس در کودکان شود.

در طی درمان و پیش از درمان ریشه این احتمال وجود دارد که دندانپزشک متخصص مجبور باشد با ارتودنتیست یا متخصص ترمیمی مشاوره‌ای داشته باشد. والدین باید در کمال خونسردی و صبر با او همکاری کنند.

اگر کار درمان دندانپزشکی خود را در یک مرکز تخصصی انجام دهید، به طور قطع دندانپزشک معالج کودک شما می‌داند که چگونه با کودک شما ارتباط برقرار کند و او را برای انجام عمل درمان ریشه آماده سازد.

انجام این کار در مرکز تخصصی دندانپزشکی دیبا این فرصت را به والدین می‌دهد تا بتوانند به راحتی برای درمان دندان‌های کودک خود اقدام بکنند بدون این که نگرانی داشته باشند.