طرح لبخند اصطلاحی است که به تازگی برای دندان‌هایی استفاده می‌شود که در زمان خندیدن و لبخند زدن نمایان می‌شوند. طرح لبخند را در اصل هشت دندان جلویی فک بالا تشکیل می‌دهند. البته به دلیل اشکال مختلف فک و لب و همچنین فرم‌های متفاوت دندان‌ها، لبخند هیچ کدام از آدم‌ها به هم شبیه نیستند. اما همه به اتفاق لبخندی را زیبا می‌دانند که دندان‌های سفید و درخشان در اندازه‌ای مناسب و منظم و همچنین لثه به اندازه متناسب در آن دیده شود.

اگر بخواهیم لبخندی تأثیر گذار داشته باشد، ممکن است مجبور باشیم تغییراتی در فرم لثه، طول دندان‌ها، فاصله‌ میان دندان‌ها و برجستگی آنها ایجاد کنیم. دندانپزشک متخصص به خوبی با اجزای یک لبخند زیبا آشنایی دارد. امروزه درمان‌های زیادی برای دست یافتن به این لبخند جادویی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بلیچینگ، لمینت، ونیر، کامپوزیت ونیر یا روکش‌ اشاره کرد. با این درمان‌ها تغییرات زیادی در رنگ، فرم و شکل و همچنین موقعیت دندان‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت نتیجه آن حصول لبخندی زیبا است.

آیا می‌دانید ویژگی‌های یک طرح لبخند زیبا کدام است؟

در زمان لبخند زدن، خطی که از لبه برنده دندان‌های قدامی فک بالایی می‌گذرد باید با لبه خط پایین موازی باشد. همچنین، خط لب بالا باید از محل اتصال لبه لثه به دندان‌ها بگذرد. این که عمق فضاهای میان دندان‌ها در لبه برنده دندان‌ها از یک نسبت خاص پیروی کند نیز حائز اهمیت است.

لبه دندان‌های جلویی فک بالا باید 1 تا 1.5 میلی متر از فک پایین جلوتر و لبه برنده آنها در حالت استراحت لب 2 تا 3 میلی متر باشد. مسلم است که لبه این دندان‌ها باید در یک خط مستقیم قرار بگیرند. در بهترین حالت دو دندان جلو از بقیه بلندتر هستند. فرم صورت، سن و جنسیت از عوامل طبیعی مؤثر بر لبخند هستند.

تغییر رنگ دندان‌ها، پوسیدگی یا لب پر شدن آنها، دندان‌های کج و نامنظم، وجود فاصله بین دندان‌ها و بی دندانی از عواملی هستند که افراد را برای درمان و رسیدن به لبخند زیبا ترغیب می‌کنند.

چگونه به طرح لبخند زیبا دست یابیم؟

اگر به جلوی آینه رفته و لبخند زده‌اید، اما از لبخند خود احساس رضایت نمی‌کنید می‌توانید به کلینیک تخصصی دیبا مراجعه کنید. ابتدا معاینات و بررسی‌های لازم روی دندان انجام می‌شود. در ابتدا مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان درمان می‌شوند، زیرا سلامت بر زیبایی برتری دارد و در مرحله بعد است که روی زیبایی دندان‌ها کار می‌شود.

پیش از شروع کارهای زیبایی از بیمار درباره انتظاراتش از لبخند زیبا سؤالاتی می‌شود. در واقع به طور واضح و روشن خواسته بیمار از او پرسیده می‌شود. در برخی مواقع با یک جرم گیری ساده ممکن است مشکل حل شود و فرد به خواسته خود برسد.

همان طور که گفتیم عمل‌های مختلفی بر روی دندان‌ها با هدف زیبایی انجام می‌شود که در برخی مواقع ممکن است در چند مرحله و با استفاده از چند درمان صورت گیرد. طرح درمان توسط دندانپزشک متخصص داده می‌شود.

از چه درمان‌هایی برای طرح لبخند استفاده می‌شود؟

روکش

در مواردی مانند لب پر شدن دندان، ترک خوردن، فاصله میان دندان‌ها و وجود ناهنجاری‌های فکی و دندانی جزئی را می‌توان با روکش کردن دندان بر طرف کرد. در این روش، روی دندان تراشیده می‌شود تا فضای کافی برای قرار گرفتن روکش به وجود بیاید.

 بلیچینگ

سفید و درخشان کردن دندان‌های لکه دار و بد رنگ با این شیوه امکان پذیر است.

لمینت

لمینت لایه‌ای است هم رنگ دندان‌ها که برای اصلاح رنگ و طرح آنها به کار می‌رود.

 کامپوزیت ونیر

کامپوزیت وینر ترکیبی خمیر مانند است که به وسیله تابش نور در طول موج خاص سفت و سپس پولیش می‌شود