انتخاب متخصص ارتودنسی

دندانپزشکی دارای شاخه‌های مختلفی است که ارتودنسی یکی از شاخص‌ترین آنها است. ممکن است زمانی که به مطب یک دندانپزشک مراجعه می‌کنید، عناوین مختلفی را روی تابلو ببینید. نباید به این مسئله بی توجه باشید. در نظر داشته باشید که برای این که مشکل دندانی به خوبی رفع شود، باید به متخصص حاذق در آن زمینه مراجعه شود. یک انتخاب نادرست ممکن است علاوه بر تلف کردن زمان و هزینه، مشکلات جبران ناپذیری برای دندان‌ها و فک ایجاد کند.

چرا باید در انتخاب متخصص ارتودنسی حساسیت به خرج دهید؟

ممکن است کودکان فرصت طلایی اصلاح دندان‌هایشان را از دست بدهند: 

مشکلات ارتودنسی تحت تأثیر رشد فک هستند و به همین دلیل است که متخصصان بهترین سن مراجعه برای این درمان را 7 سالگی می‌دانند. حالا تصور کنید که کودک با یک اختلال فکی را نزد دندانپزشکی ببرید که در تشخیص دچار اشتباه شود، به این ترتیب ممکن است کودک بزرگ شود و هم زمان ناهنجاری او نیز پیشرفته‌تر خواهد شد و در مواردی درمان با دردسرهایی همراه خواهد بود. حتی برخی مشکلات پیچیده ممکن است دیگر به سادگی گذشته قابل درمان نباشند.

درمان صحیح برای ناهنجاری‌ها و مشکلات پیچیده فک در نظر گرفته نشود:

متخصصان ارتودنسی هستند که می‌توانند بسیاری از ناهنجاری‌ها و نامرتبی‌های دندان‌ها را تشخیص دهند و برای آن بهترین راه درمان را تجویز کنند. اگر از ابتدا تشخیص درست صورت نگیرد، درمان از همان ابتدا به بی راهه خواهد رفت. با انتخاب یک ارتودنتیست با تجربه و متخصص از این مشکلات پیشگیری خواهید کرد.

در اثر تشخیص نادرست مجبور به کشیدن دندان شوید یا به جراحی ناخواسته تن بدهید: 

در برخی موارد مشکلات و ناهنجاری‌ها در اثر در هم فشردگی دندان‌ها ایجاد می‌شود. یک متخصص با تجربه ممکن است بتواند بدون کشیدن دندان‌ها بی‌نظمی‌ها را اصلاح کند. اما بی تجربگی‌ها ممکن است منجر شود شما بی دلیل دندان خود را از دست بدهید. تشخیص نادرست نیاز به جراحی در اثر نداشتن تبحر کافی نیز امکان پذیر است.

یک ارتودنتیست چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

·        مهم‌ترین مسئله این است که این فرد در دانشگاه دوره تخصص ارتودنسی را گذرانده و در زمینه ناهنجاری‌های فکی و دندانی‌ و نامرتبی دندان‌ها تحصیل کرده و تجربه داشته باشد.

·        به دلیل این که درمان ارتودنسی مستلزم این است که شما به دفعات به مطب مراجعه کنید، بهتر است پزشکی را برای خود انتخاب کنید که بتوانید با او ارتباط خوبی برقرار کنید و تمام مشکلات فکی خود را با او در میان بگذارید و در مطب او احساس آرامش و راحتی داشته باشید.

·        سوابق آموزشی و محل تحصیل و دوره‌هایی که گذرانده است را مد نظر داشته باشید. دوره‌های آموزشی جدید نشان دهنده به روز بودن اطلاعات وی است.

·        پیش از این که برای مشکلات دندانی خود اقدامی بکنید، بهتر است با چند دندانپزشک مشورت کنید. هر متخصصی شیوه درمانی خود را دارد. یک متخصص ارتودنسی در زمان در نظر گرفتن طرح درمان برای بیمار باید فرصت استفاده از مزایای مادام العمر درمان را فراهم کند.

·        با توجه به طولانی مدت بودن این درمان، باید به این نکته توجه شود که تا پایان درمان دسترسی به متخصص و مطب او وجود دارد.

·        پیش از آغاز درمان، ممکن است به جرم گیری و پر کردن و عصب کشی دندان‌ها نیاز باشد. اگر این امکان مانند کلینیک تخصصی دیبا وجود داشته باشد که تمام کارها در همان‌ جا صورت بگیرد، بسیار ایده‌آل است.

·        یکی دیگر از موارد مهم و قابل توجه هزینه درمان است. ممکن است با مراجعه به مطب‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی به شما داده شود، اما این مسئله را باید بدانید که مواد و وسایلی که برای دندانپزشکی زیبایی استفاده می‌شوند بسیار متنوع هستند و قیمت‌های مختلفی دارند. اما یک دندانپزشک معتمد با استفاده از بهترین امکانات بهترین خدمات را ارائه خواهد داد.