درمان‌های دندانپزشکی کودکان

بردن کودکان نزد دندانپزشک و آموزش به آنها برای مراقبت از دندان‌هایشان از وظایف والدین است. شاید برخی پدر و مادرها فکر کنند چون دندان بچه‌ها شیری هستند و اگر برای آنها مشکلی پیش بیاید تا در آمدن دندان‌های دائمی زمان دارند، نگرانی به خود راه ندهند. اما کودکان از همان آغاز باید مراقبت کردن از دهان و دندان خود را بیاموزند تا بتوانند از دندان‌های دائمی خود نیز محافظت کنند.

یکی از مهم‌ترین وظایف دندانپزشکان در زمان مراجعه کودکان به آنها آموزش صحیح مسواک زدن است که باید دقت نظر را در این مورد داشته باشند. اما در هر صورت ممکن است کودکان با دندان‌های شیری یا دائمی خود دچار مشکلاتی شوند که باید برای رفع آنها به دندانپزشک مراجعه کنند.

چرا کودکان را به دندانپزشکی می‌بریم؟

زمان تقریبی دندان در آوردن کودکان 4 تا 18 ماهگی است، از همان روز اول والدین باید خود را در برابر دندان‌های فرزندانشان مسئول بدانند. ممکن است دندان‌های کودکان در اثر استفاده از قطره آهن تغییر رنگ بدهد که والدین حتماً باید به این موضوع توجه داشته باشند. در تمام مراحل اگر نیاز باشد باید کودک را نزد دندانپزشک ببرند.

حتی دندان‌های کودکان ممکن است دچار پوسیدگی شود. دندان‌های شیری بر عکس دندان‌های دائمی خیلی زود دچار پوسیدگی می‌شوند و به عصب می‌رسند. به طور معمول دندان‌های آسیاب کودکان زودتر از بقیه ممکن است به عصب برسند و به عصب کشی نیاز داشته باشند. بعد از عصب کشی نیز دندان‌ها به روکش نیاز دارند.

یکی از مشکلات دندانی که برای کودکان به وجود می‌آید آبسه کردن دندان است. آبسه نشان دهنده وجود عفونت در دهان است. اگر آبسه پیشرفت کرده باشد، ممکن است مجبور به کشیدن دندان او شوند.

یکی از مهم‌ترین دلایل کودکان به دندانپزشکی برای ارتودنسی پیشگیری است. بهترین سن برای جلوگیری از به هم ریختن دندان‌ها زمانی است که دندان‌های دائمی همگی تازه رشد کرده‌اند. یک دندانپزشک متخصص والدین را در صورت وجود نامنظمی در دندان‌های کودک راهنمایی خواهد کرد.

برای پر کردن شیارها و فرو رفتگی‌های بین دندان‌های کودکان از روشی به نام فیشورسیلانت استفاده می‌کنند که در مورد نیاز دندانپزشک آن را برای کودک تجویز خواهد کرد. در این روش شیارهای بین دندان‌ها را با یک ماده آبکی و سیال لاک و مهر می‌کنند.

در کل کودکان ممکن است به دلایلی مانند دندان درد، شکسته شدن دندان، وجود حساسیت‌ها، لق شدن، وجود کیست در دندان، دندان قروچه، به مشام رسیدن بوی بد دهان، وجود لکه روی دندان، جرم گیری، کشیدن و پر کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

حتی ممکن است آنها به هر دلیلی دچار بیماری‌های لثه شوند که باید در اولین فرصت تحت نظر دندانپزشک قرار گیرند. البته خدمات زیبایی نیز برای کودکان انجام می‌شود که در صورت تمایل والدین می‌توانند به کلینیک‌هایی که کار زیبایی دندان‌های کودکان انجام می‌دهند مراجعه کنند.

برای انجام هر نوع مشکلی که دندان‌های کودکان دارند اعم از دندان‌های شیری و دائمی می‌توانید به کلینیک تخصصی دیبا مراجعه کنید. این کلینیک برای پذیرایی و درمان کودکان شما محیطی مناسب را فراهم آورده است.