خمیر دندان کودکان

خمیر دندانها از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل می شود. بعضی از این مواد شیمیایی بی ضرر هستند و برخی از آن ها برای بدن مضر هستند. مثلا موادی مانند فلوراید نیز که در مرز سمی بودن قرار دارد بهتر است برای کودکان در مقادیر پایین مصرف شود.

خمیر دندان از چه موادی تشکیل می شود؟

خمیر دندان ها از چهار دسته مواد جذب کننده رطوبت، مواد ساینده، مواد نگه دارنده و شیرین کننده و طعم دهنده ساخته می شوند. معمولا فلوراید نیز به خمیر دندان ها اضافه می شود تا در تماس با دندان ها، جذب مینای دندان شود و به استحکام آنها کمک کند. گرچه فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها بسیار مؤثر است، با این حال بهتر است خمیر دندان مورد استفاده کودکان فاقد فلوراید باشد؛ زیرا احتمال بلعیدن خمیر دندان در کودکان وجود دارد و موجب مسمومیت کودکان خواهد شد.

یک باور غلط:کف بیشتر و دندان های تمیز تر!

گفتیم که خمیر دندان ها از یک دسته مواد ساینده، یک دسته مواد جاذب رطوبت، مواد کف کننده، مواد نگه دارنده و شیرین کننده ساخته می شوند. مواد کف کننده اضافه شده به خمیر دندان تنها به دلیل مشتری پسند بودن به آن اضافه می شود. این باور غلط همیشه در بین مردم وجود داشته که یک ماده شوینده در صورتی که کف بیشتری تولید کند، خاصیت پاک کنندگی بیشتری دارد! به همین دلیل تولید کنندگان ناچار هستند ماده سدیم لوریل سولفات را به تمامی شوینده ها و حتی شامپوها و خمیر دندان ها اضافه کنند، در حالی که کف کردن خمیر دندان هیچ ارتباطی با پاک کنندگی آن ندارد. طبق تحقیقات پژوهشگران، سدیم لوریل سولفات از طریق بافت مخاطی دهان جذب بدن شده و تومورهای سرطانی ایجاد می کند.بنابراین لازم است خمیر دندانی که خریداری می کنید دارای سولفات لوریت سدیم یا SLS نباشد. خصوصا مورد کودکان و خردسالان که بیشتر در معرض خطر هستند، باید هنگام خرید خمیر دندان دقت کنید که خمیر دندان فاقد SLS باشد.

مواد نگه دارنده و خطر ابتلا به سرطان

 مواد نگه دارنده ای مانند بنزوات سدیم و پارابن و اتیل به خمیر دندان اضافه می شود تا مانع از رشد باکتری های فاسد کننده در آن بشود. اما این مواد برای سلامتی بدن مضر هستند و می توانند ایجاد تومور کنند. سعی کنید خمیر دندانی که برای کودکان خریداری می کنید ، تا حد امکان فاقد پارابن و سایر مواد نگه دارنده باشد. ترکیبات نگه دارنده نیتراتی نیز ایجاد بیماری می کنند، بنابراین بهتر است هنگام خرید خمیر دندان به دقت لیست محتویات آن را مطالعه و بررسی کنید.

برای کودکان باید چه مقدار خمیر دندان استفاده کرد؟

بهتر است ابتدا از مسواک و آب برای تمیز کردن دندان های خردسالان استفاده کنید. به کودکان آموزش دهید که نباید موقع مسواک زدن، خمیر دندان را فرو دهند. هنگامی که کودک بتواند مواد پاک کننده دندان را کاملا از دهانش بیرون بریزد، می توان از خمیر دندان استفاده کرد. بهتر است برای کودکان به اندازه یک برنج از خمیر دندان روی مسواک گذاشت. بزرگسالان نیز در هر وعده مسواک زدن باید تنها به اندازه یک نخود خمیر دندان استفاده کنند. به کودک آموزش دهید که پس از مسواک زدن به طور کامل دهانش را با آب بشوید.