بهترین درمان پوسیدگی دندان برای کودکان 2 تا 3 سال چیست؟

دندان‌های شیری به دلیل این که موقتی هستند به اندازه دندان‌های دائمی به آنها اهمیت داده نمی‌شود. ممکن است دندان‌های کودکان در سنین پایین به دلایل مختلف دچار پوسیدگی شوند. این پوسیدگی‌ها ممکن است موجب تخریب ساختار دندان و همچنین ایجاد درد شود. پوسیدگی دندان در کودکان تغذیه آنها را دچار مشکل می‌کند. البته در ظاهر و تکلم کودک نیز بی تأثیر نخواهد بود.

این پوسیدگی‌ها ممکن است از سنین خیلی پایین آغاز شود که همین مسئله مشکلاتی را هم برای کودک و هم برای دندانپزشک و والدین فراهم خواهد کرد. ترمیم این دندان‌ها برای دندانپزشک معضل محسوب می‌شود. به این پوسیدگی که به طور معمول به صورت ضایعه‌ای حفره دار یا بی حفره در دهان کودکان زیر 6 سال اتفاق می‌افتد، پوسیدگی‌های زودرس دوران کودکی گفته می‌شود. مکانیسم پوسیدگی دندان‌ها یکسان است و وجود مواد قندی موجب تغذیه باکتری‌های پوسیدگی ‌زا می‌شود که با تولید اسید به پوسیدگی دندان‌ها منجر خواهد شد. این پوسیدگی‌ها به علت‌های مختلف ایجاد می‌شود.

علل ایجاد پوسیدگی‌های دندانی دوران کودکی کدام است؟

یکی از علل مهم پوسیدگ‌ها تمیز نکردن دهان و دندان‌های شیری کودک به وسیله مادر است که توسط پزشک باید آموزش داده ‌شود. این کار توسط یک پارچه یا گاز استریل به وسیله مادر انجام می‌شود. کمی که کودک بزرگ‌تر شد مادر می‌تواند با مسواک‌های انگشتی یا دستی شب‌ها پیش از خواب دندان‌های او را تمیز و پاک کند. این کار بسیاری از پوسیدگی‌ها را پیشگیری خواهد کرد.

دومین دلیل نیز الگوی تغدیه نامناسب است. به عنوان مثال، شیر دادن به کودک با شیشه برای آرام کردن او و همچنین خوردن دائم شیر در طی شب. مادر نباید اجازه بدهد که کودک با شیشه محتوی چیزی جز آب بخوابد. بهتر است تعداد دفعات شیر خوردن کودک در شب را به آرامی کم کرد و بعد از آن به او آب داد تا دندان‌ها از باقی مانده‌های شیر تمیز شود. مادر نباید تسلیم خواسته‌های کودک شود و باید مراقب سلامتی دندان‌های کودک باشد.

دلایل دیگری مانند کاهش جریان بزاق در زمان خواب، وجود پوسیدگی‌های متعدد درمان نشده در دهان والدین و مصرف دائم میان وعده‌های پوسیدگی زا در طی روز می‌تواند موجبات پوسیدگی دندان‌های شیری کودک را فراهم کند. بهتر است والدین خود مراقب عفونت‌های دهانی باشند تا آن را به کودک انتقال دهند.

میان وعده‌هایی که کودکان به آنها بسیار علاقه دارند شامل شیرینی‌ها، کلوچه، کیک، بیسکویت، پفک و چیپس می‌شود. صرف وعده‌ها و میان وعده‌ها بهتر است منظم باشد. عادات غذایی کودک را به خوردن خوراکی‌های غیر پوسیدنی زا و مفید برای او تغییر دهید.

بهترین پیشگیری از پوسیدگی‌ها: مراجعه به دندانپزشک متخصصان کودکان

مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری و درمان پوسیدگی‌های دندان‌ها در کودکان، مراجعه منظم به دندانپزشک است. بهتر است این دندانپزشک متخصص کودکان باشد. شش ماه پس از رشد دندان‌های شیری در دهان کودک، باید این مراجعات آغاز شود.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دیبا یکی از بهترین کلینیک‌هایی است که می‌توانید از ابتدای رشد دندان‌های شیری، کودک خود را برای معاینه به آنجا ببرید. این کلینیک با تجهیزات و فضایی که برای این کار در نظر گرفته است، هرگز دافعه‌ای در مراجعه کودک به درمانگاه ایجاد نخواهد کرد.