6 شهریور 1402talaazimi

ونیر کامپوزیت و لمینت 

برای این که لبخندی تأثیر گذار باشد، نقش اصلی را هشت دندان جلویی فک بالا بازی می‌کنند. اما مهم‌ترین مسئله در مورد دندان‌ها سلامت آنها است. اگر دندان‌ها سالم باشند و درمان‌های لازم برای آنها انجام شده باشد، در مرحله بعد نوبت به زیبایی آنها می‌رسد. ونیر کامپوزیت و لمینت هر دو درمان‌هایی از دندانپزشکی هستند که می‌توانند با هدف زیبایی و رسیدن به طرح لبخند جذاب انجام شوند. این دو شیوه برای رفع برخی نواقص مختلف در فک بالا و پایین هم قابل استفاده هستند.

با توجه به این که هر دو شیوه با هدف اصلاح شکل دندان‌ها و تغییر رنگ آنها انجام می‌شوند، یکی از سؤالات مهمی که بیماران داوطلب انجام این درمان‌ها دارند این است که کدام شیوه بهتر است؟ یا کدام شیوه برای انجام روی دندان‌های آنها توصیه می‌شود؟

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت لایه نازکی از جنس رزین است. وقتی این ماده روی دندان قرار می‌گیرد، برای این که دندان‌ به شکل طبیعیش نزدیک شود، به صیقل نیاز دارد. پیش از گذاشتن آن، ممکن است دندان‌ها تراشیده شوند تا اندازه دندان‌ها بعد از درمان بزرگ‌تر دیده نشود. این تراش‌ها بدون آسیب هستند و مینای دندان حفظ خواهد شد. حتی در مواردی با تشخیص متخصص، دندان‌ها به تراش نیز نیاز نخواهند داشت. از این درمان برای پر کردن فواصل دندانی نیز استفاده می‌شود.

لمینت چیست؟

لمینت لایه‌ای از جنس سرامیک و هم رنگ دندان‌ها است. با این شیوه فاصله بین دندان‌ها و دندان‌های لب پر شده قابل اصلاح هستند. برای انجام لمینت وضعیت فک و لثه باید مطلوب و در سلامت باشند. یک ظاهر زیبا در دهانی که دندان‌ها از سلامت لازم برخوردار نیستند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در لمینت نیز مانند کامپوزیت دندان‌ها ممکن است به تراش نیاز داشته باشند. لمینت بعد از قالب گیری در لابراتوار ساخته می‌شود و سپس روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و در واقع روی آنها چسبانده می‌شود.

کامپوزیت ونیر یا لمینت؟

  • یکی از مزایای لمینت استحکام زیاد آن است؛ بنابراین، در مواردى که دندان‌ها تحت تنش و فشار بالا هستند این شیوه بیشتر از کامپوزیت کارایی دارد.
  • در مواردی که بیمار به مشکلات ظاهرى شدید مانند تغییر رنگ، شکستگى و پر شدگى متعدد دچار است و به تقویت نیاز دارد، لمینت می‌تواند پاسخ‌گوتر باشد.
  • اما مهم‌ترین مشخصه کامپوزیت ونیر را می‌توان محافظه‌‌کارتر بودن آن دانست.
  • در مواردى که دندان‌ها به نسبت در سلامت به سر می‌برند و شکستگى و پوسیدگى کمى دارند و بیشترین هدف از انجام درمان زیبایى و سفید کردن دندان‌ها و یا تغییر شکل آنها است، کامپوزیت گزینه بهتری است.
  • کامپوزیت به فشار و اجسام سخت حساس است و احتمال شکستن و لب پر شدن آن وجود دارد، در صورتی که لمینت مقاومت بیشتری دارد.
  • تغییر رنگ لمینت از کامپوزیت در طی زمان کمتر است.

کامپوزیت یا لمینت در کلینیک دیبا

در کلینیک تخصصی دیبا روند این دو درمان با حساسیت لازم انجام می‌گیرد تا دندان‌ها با حفظ سلامت کامل زیباتر شوند. تشخیص انجام درمان مناسب بهتر است به متخصصان این کلینیک سپرده شود.

کامپوزیت در یک روز قابل انجام است و به مراجعات مکرر بیمار نیاز ندارد. پس از فرم دادن کامپوزیت، می‌توان با سلیقه بیمار تغییرات لازم و نهایی را روی آن انجام داد. این روش در مواردی که وضعیت دندان‌ها سالم‌تر و سن بیمار کمتر است انجام می‌شود.

لمینت در مواردى تجویز می‌شود که مشکلات دندانى زیاد است و دندان‌ها پرکردگی زیاد و پوسیدگی عمیق دارند و نسج دندان نیز ضعیف است. همان طور که گفتیم لمینت پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته می‌شود.

متخصصان این کلینیک زمانی دندان‌ها را تراش می‌دهند که بدون آن درمان قابل انجام نباشد. در صورت وجود نامرتبی‌ها و ترمیم‌های قدیمی تراش دندان‌ها ضروری است.