ارتودنسی 

درمان ارتودنسی با هدف زیبایی بخشیدن به دندان‌ها و مرتب کردن آنها انجام می‌شود. دندانپزشکان ارتودنسی را بهترین شیوه می‌دانند، اما به جز ارتودنسی روش‌های دیگری هم هستند که می‌توان بدون آنها به این نتیجه رسید.

برای مرتب کردن دندان‌ها به فرم شناسی و شناخت آناتومی دندان‌ها نیاز است. این شناخت شامل موارد زیر است:

  • چگونگی قرار گرفتن دندان‌ها در کنار هم
  • فرم و رنگ دندان‌ها
  • شکل لب‌ها
  • چهره بیمار

یک دندانپزشک متخصص با آگاهی از این موارد حتی بدون ارتودنسی خواهد توانست بهترین و مؤثرترین روش را برای بیمار در نظر بگیرد. مرتب کردن دندان‌ها به سلیقه و هنر نیز نیازمند است. دریافت دندانپزشک از زیبایی دندان‌ها و تناسب آنها با لب‌ها و چهره افراد اهمیت زیادی دارد. البته ظاهر زیبا به همراه حفظ سلامتی ارزشمند است.

در کلینیک تخصصی دیبا با حضور متخصصان آگاه و مطلع از تمام شیوه‌های درمانی مورد نیاز بیماران، دست یافتن به سلامتی و زیبایی توأمان امکان پذیر است.

چرا مرتب کردن دندان‌ها از اهمیت برخوردار است؟

  • منظم بودن دندان‌ها از لحاظ سلامتی و زیبایی مهم است.
  • تمیز کردن دندان‌های مرتب راحت‌تر است.
  • غذا خوردن با آسودگی بیشتری همراه است.
  • وقتی دندان‌ها منظم نباشند، احتمال ابتلا به پوسیدگی در آنها زیاد است.
  • دندان‌ها از بیماری‌های لثه نیز در امان نخواهند بود.

روشهای غیر ارتودنسی برای زیبا کردن دندانها

نامرتب بودن دندان‌ها سطح‌های متفاوت دارد. در مواردی تنها یک دندان نسبت به دندان‌های دیگر بی نظم است. روش‌های زیادی برای درمان و نظم بخشیدن وجود دارد که در ادامه آورده شده‌اند.

روکش

روکش گذاشتن روی دندان‌ها در صورت بروز مشکلاتی مانند شکستن، پوسیده شدن، پوشش لازم برای دندان عصب کشی شده کاربرد دارد. با این روش ظاهر دندان‌ها مرتب و شکیل می‌شود. جلوتر بودن دندان نیش یا عقب‌تر بودن یک دندان با این روش قابل اصلاح است.

جرم گیری

با استفاده از این روش جرم‌ها و پلاک‌های تشکیل شده روی دندان‌ها برداشته می‌شوند و رنگ دندان‌ها سفید و زیبا می‌شود.

بلیچینگ

سفید کردن دندان‌ها و افزودن جذابیت آنها با بلیچینگ امکان پذیر است. زمانی که دندان‌ها در اثر عواملی مانند افزایش سن، ژنتیک و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یا مصرف مواد مخدر و داروها بد رنگ و زرد بشود، بهترین راه استفاده از این درمان است.

لمینت

لمینت‌ها نیز کاربرد زیبایی و درمانی دارند. این پوشش‌های نازک به دو صورت سرامیکی و کامپوزیتی هستند. رفع بد رنگی، اصلاح اندازه دندان و پوسیدگی دندان‌ها با لیمنت درمان شدنی هستند.

باندینگ

پر کردن فاصله بین دندان‌ها یکی دیگر از شیوه‌های دست یافتن به زیبایی است. در این روش از مواد ترمیمی هم رنگ دندان و چسب‌های ویژه استفاده می‌شود. پر کردن و رفع شکستگی‌ها نیز با آن امکان پذیر است.

پر کردن

در برخی از آسیب دیدگی‌های دندانی، می‌توان با موادی مانند آمالگام و کامپوزیت آنها را ترمیم کرد. مهم است که در نهایت رنگ دندان ترمیمی شبیه دندا‌ن‌های طبیعی باشد.

ایمپلنت

ایمپلنت شیوه‌ای مناسب برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. این شیوه با تشخیص دندانپزشک زیبایی با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود. در گذشته از روش بریج نیز برای گذاشتن دندان استفاده می‌شد، اما این روش به دلیل تراش دندان‌های کناری طرف داران کمتری نسبت به ایمپلنت دارد.