متأسفانه همه افراد از داشتن نعمت دندان‌های زیبا برخوردار نیستند. اما امروزه با پیشرفت‌هایی که در دندانپزشکی رخ داده است، برای بسیاری از مشکلات دهان و دندان و همچنین اختلالات شدید فکی درمان‌هایی وجود دارد. تشخیص استفاده از نوع درمان مفید برای بیمار که از آن نتیجه دلخواه خود را بگیرد، بر عهده دندانپزشک است. یک دندانپزشک متخصص با معاینه دندان‌ها و بررسی مشکلات تصمیم می‌گیرد که برای رفع مشکلات، بیمار چه مراحلی را باید پشت سر بگذارد.

بیشتر بیمارانی که دچار نامرتبی دندانی هستند، این تصور را در ذهن دارند که تنها با ارتودنسی نظم در بین دندان‌های آنها برقرار خواهد شد. در صورتی که در حال حاضر به جز ارتودنسی درمان‌های دیگری نیز برای این بی نظمی‌ها استفاده می‌شود که البته همان طور که گفتیم تشخیص آن توسط دندانپزشک صورت می‌گیرد.

استفاده از ارتودنسی در برخی مشکلات امکان پذیر نیست و برای این افراد از کامپوزیت و سرامیک‌ها استفاده می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت برای زیباسازی دندان‌ها شیوه‌های مختلفی وجود دارد.

شیوه‌های زیباسازی دندان‌ها بدون نیاز به درمان ارتودنسی

فضاهای اضافی که در میان دندان‌ها وجود دارند با روکش‌های سرامیکی قابل درمان هستند. این روکش‌ها کاملاً روی دندان‌ها را می‌پوشانند و فاصله‌ها را کم می‌کنند. ترمیم دندان‌های کج و نا منظم به شیوه لیزر نیز امکان پذیر است. البته این شیوه برای مواردی است که یک یا دو دندان نا مرتب وجود دارد است، اگر میزان به هم ریختگی زیاد باشد، این شیوه به دلیل تراش زیاد دندان‌ها مناسب نیست و به آنها آسیب می‌زند. کوتاه و بلند بودن لبه دندان‌ها نیز با آن قابل درمان است.

بد رنگ بودن دندان‌ها نیز به زیبایی آنها آسیب می‌زند. برای سفید کردن دندان‌ها شیوه‌های متفاوتی وجود دارد که به طور قطع بدون نیاز به ارتودنسی قابل انجام است. جرم‌ گیری، بلیچینگ و پوشاندن دندان‌ها با ونیر یا لمینیت از شیوه‌های رایج سفید کردن دندان‌ها هستند.

یکی از مزایای زیباسازی دندان‌ها به شیوه‌های مختلف بدون ارتودنسی این است که در مدت زمان کوتاه‌تر و با پرداخت هزینه‌های کمتر درمان انجام می‌شود. البته شیوه‌های زیباسازی معایبی نیز دارند که از آن جمله می‌توان به تراش دادن دندان‌ها، خراب شدن مینای دندان و کاهش مقاومت دندان‌ها که ممکن است به پوسیدگی دندان‌ها منجر شوند اشاره کرد.

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند گران بودن ارتودنسی، طولانی بودن مدت درمان آن و یا احتمال بازگشت اختلالات به سراغ ارتودنسی نمی‌روند و انجام درمان‌های زیبایی سریع و کم هزینه‌تر را ترجیح می‌دهند که در مواردی ممکن است به ضرر آنها تمام شود.

چه کسانی نمی‌توانند از درمان ارتودنسی استفاده کنند؟

افراد خاص با مشکلاتی وجود دارند که انجام ارتونسی برای آنها امکان پذیر نیست. به عنوان مثال در مواردی مانند زمانی که دندان فک جوش باشد، با ارتودنسی قابل حرکت و درمان نخواهد بود.

در مواردی که دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار تشخیص دهد که نخواهد توانست از دستگاه‌های ارتودنسی مراقبت کند برای او این شیوه را تجویز نخواهد کرد. همچنین، برای افرادی که نمی‌توانند اصول بهداشتی را در طی درمان ارتودنسی رعایت کنند. به دلیل این که در این دوره نیاز است که بیمار به شدت به توصیه‌های ارتودنتیست عمل کند و در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات بیشتر شود.

به جز این موارد که به آن اشاره شد، همه افراد که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، می‌توانند با تشخیص و توصیه ارتودنتیست برای درمان اقدام کنند.

اگر شما هم جلوی آینه رفته‌اید و از ظاهر دندان‌های خود راضی نیستید، می‌توانید برای انجام هر گونه کار زیباسازی دندان با ارتودنسی یا بدون ارتودنسی به کلینیک تخصصی دیبا مراجعه کنید و با اطمینان خاطر به تشخیص متخصصان این کلینیک اعتماد کنید و از زیبایی دندان‌های خود لذت ببرید.