کامپوزیت 

وقتی برای معالجات دندانپزشکی زیبایی مراجعه می‌کنید، همیشه این استرس وجود دارد که آیا درمان به طور کامل و درست انجام خواهد شد؟ آیا ممکن است درمان موجب شود دندان‌ها آسیب ببینند؟ مواردی از این دست به گوش همه ما می‌رسد که بعد از درمان نه تنها مشکل رفع نشده است، بلکه فرد مجبور شده برای رفع مشکل جدید نزد یک معالج دیگر برود. یکی از این مشکلات تراشیدن دندان‌ها است. یک تشخیص نادرست، منجر به تراشیده شدن و خسارت دیدن دندان‌ها خواهد شد که گاهی غیر قابل جبران خواهد بود.

در چه درمان‌هایی از تراش دندان استفاده می‌شود؟

  • تراش دندان در درمان بریج کاربرد دارد. اگر برای کاشت دندان روش بریج برای شما توصیه شده است، دندان‌ها باید برای پیش برد روند درمان تراشیده شوند.
  • نقص‌هایی مثل همپوشانی جزئی، شکل غیر طبیعی، لب پر شدن یا شکستگی نوک دندان‌های نیش با تراش کم دندان قابل اصلاح خواهند بود.
  • در مواردی نیز دندان‌های جلویی برای اصلاح فرم کمی تراش نیاز خواهند داشت.

عوارض تراش دندان‌ها

  • از دست دادن بافت سالم دندان
  • کاهش سطح سخت دندان و از دست دادن حمایت لثه و بافت‌های نگهدارنده
  • ایجاد بستر مناسب برای بیماری‌های پریودنتال
  • تغییر رنگ دندان‌های تراش خورده در اثر بالا رفتن سن و استفاده از برخی مواد غذایی

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ماده‌ای ترمیمی هم‌رنگ دندان است که روی سطح دندان قرار می‌گیرد. کامپوزیت انواع گوناگونی دارد و با درجه‌های مختلف از نظر رنگ، سفتی و شفافیت ساخته می‌شود. کامپوزیت برای اصلاح و درمان خرد شدگی و شکستگی، بد رنگی، بد شکلی، فاصله بین دندان‌ها، نامرتبی و فرسودگی دندان‌ها و همچنین پر کردن سوراخ و از بین بردن لکه‌ها توصیه می‌شود.

کامپوزیت درمان فوری محسوب می‌شود، زیرا پروسه ساخت آن در مطب انجام می‌گیرد. اما سؤال اصلی این است که برای کامپوزیت هم دندان‌ها تراشیده می‌شوند یا نه؟ و اگر تراش دندان انجام می‌شود، میزان آن چقدر است؟

میزان تراش دندان‌ها در درمان کامپوزیت چقدر است؟

به طور معمول، در این روش تا حد امکان تراش دندان انجام نمی‌گیرد. در صورت لزوم مقدار تراش بسیار جزئی خواهد بود و ممکن است مقدار بسیار کمی از مینای دندان برداشته ‌شود.

در مواردى که دندان‌ها عقب و جلو، و نامرتب هستند هم این احتمال وجود دارد که برای اصلاح آنها پیش از گذاشتن کامپوزیت دندان‌ها تراشیده شوند. مقدار تراش دندان‌ها پیش از کامپوزیت آنقدر کم است که حتی به استفاده از بی حسی نیاز نخواهد بود.

سلامت یا زیبایی با کامپوزیت؟

درست است که درمان کامپوزیت در بسیاری از موارد برای زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شود، اما رفع نواقص دندان‌ها حفظ سلامت آنها را به همراه خواهد داشت.

بعد از انجام کامپوزیت دندان‌ها کمی از حالت عادی برجسته‌تر خواهند شد. اما این برجستگی کم است و در مواردی موجب زیباتر شدن دندان‌های خط لبخند می‌شود. شاید برخی از متقاضیان کامپوزیت دوست نداشته باشند که دندان‌هایشان بزرگ‌تر از حد معمول شود و بخواهند که دندان‌هایشان پیش از کامپوزیت تراش بخورد. به طور کل، باید این نکته مهم را مد نظر داشت که در انجام درمان‌های دندانپزشکی سلامت بر زیبایی مقدم است. یک متخصص می‌داند که هرگز نباید تسلیم خواست‌های غیر منطقی بیماران خود شود. در کلینیک تخصصی دیبا کامپوزیت دندان‌ها با حفظ سلامت آنها برای بیماران انجام می‌شود. این اطمینان به شما داده می‌شود که اگر نیازی به تراش دندان‌ها نباشد، هرگز این کار برای شما صورت نخواهد گرفت.