آیا برای کسانی که دندان مصنوعی دارند، ایمپلنت کاربرد دارد؟

افرادی که دندان مصنوعی دارند، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از معضلات دندان مصنوعی تحلیل رفتن استخوان آلوئول (بخشی از فک که اطراف ریشه‌های دندان‌ها را می‌پوشاند) است که به مرور اتفاق می‌افتد. برای بر طرف کردن این مشکل دندان‌های مصنوعی متحرک باید مرتب توسط دندانپزشک تنظیم شوند.

اگر دندان‌های مصنوعی با ایمپلنت روی فک‌ها ثابت شوند، از بسیاری از مشکلات آنها پیشگیری خواهد شد. اگر تحلیل استخوان بیمار در حدی نباشد که استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد، بیماران می‌توانند از دندان‌های مصنوعی با پایه ایمپلنت استفاده کنند.

دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

دندان‌های مصنوعی به دلیل این که روی لثه قرار می‌گیرند، خیلی قرص و محکم نیستند و در بیشتر موارد در جای خود لق می‌زنند. این افراد می‌توانند برای پیشگیری از مشکلات، دندان مصنوعی خود را با استفاده از ایمپلنت در دهانشان ثابت کنند.‌

این ایمپلنت به شکلی است که دندان به آن متصل می‌شود. این شیوه بیشتر برای فک پایین استفاده می‌شود. زیرا دندان مصنوعی در فک پایین از ثبات کمتری برخوردار است. بیشتر افراد با دندان مصنوعی فک بالا مشکلی ندارند، اما می‌توانند از ایمپلنت برای فک بالا نیز استفاده کنند.

مانند دندان مصنوعی معمولی، برای تمیز کردن آنها در زمان وجود پایه‌های ایمپلنت، باید آنها را از دهان خارج کرد. همچنین، در زمان خواب نیز باید آنها را بیرون آورد و از خوابیدن با آنها پرهیز شود.

این ایمپلنت‌ها انواع و اقسام دارند. اولین نوع میله فلزی باریکی است که از انحنای فک پیروی و به 2 تا 5 ایمپلنت وصل می‌شود. دندان مصنوعی با میله مطابقت دارد و روی آن ثابت می‌شود. دومین نوع دندان مصنوعی توپی است. در این نوع، ایمپلنت در استخوان فک دریل می‌شود و دندان مصنوعی با ضمیمه آن منطبق است و روی آن قرار می‌گیرد. در هر دو مدل، قاعده دندان مصنوعی از آکریلیک ساخته می‌شود که شکل آن مشابه لثه است.

مراقبت‌های لازم از دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

دندانپزشک معالج باید از محکم بودن دندان‌ها اطمینان حاصل کند، زیرا حتی حرکت جزئی آن نیز ممکن است موجب ساییدن دندان‌ها و ایجاد درد شود. نحوه تماس دندان‌های بالا و پایین با لثه‌ها باید توسط دندانپزشک متخصص ارزیابی شود. همان طور که گفتیم این دندان‌های مصنوعی شب‌ها باید از دهان خارج شوند. برای رعایت بهداشت آنها نیز تمام بخش‌ها و ضمایم آن باید به خوبی از باقی ‌مانده‌های غذا پاک شوند.

گیره‌ها و ضمایم دندان‌های مصنوعی از جنس پلاستیک هستند و به همین دلیل در استفاده مداوم مستهلک می‌شوند و نیاز است که هر 6 تا 12 ماه عوض شوند.

وقتی میله به ایمپلنت وصل می‌شود، باید روی تمام دندان‌ها به طور هم تراز قرار بگیرد و در غیر این صورت ممکن است پیچ آنها شل شود. افرادی که دندان قروچه می‌کنند، احتمال شکستن دندان و لق شدن ایمپلنت در آنها وجود دارد.

مزایای دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

دندان‌های مصنوعی معمولی که روی لثه کار گذاشته می‌شوند، ثبات کمتری نسبت به این شیوه دارند. وقتی دندان‌ها در جای خود محکم قرار می‌گیرند، فرد در صحبت کردن مشکلی نخواهد داشت. نگرانی شل شدن یا در آمدن ناگهانی دندان مصنوعی برای همیشه از بین خواهد رفت.

برخی از مواد غذایی سفت با دندان‌های مصنوعی قابل خوردن نیستند، اما با حمایت ایمپلنت فرد می‌تواند آنها را صرف کند. البته همچنان مواد غذایی خیلی سفت و چسبناک برای دندان‌ها مضر هستند.

در زمان استفاده از این شیوه در فک بالا، این احتمال وجود دارد که کمتر از دندان مصنوعی معمولی سقف دهان پوشانده شود. به این علت است که دندان با ایمپلنت محکم نگه داشته شده است و به نیروی مکش میان سقف دهان و دندان برای نگه داشته آن نیاز نیست.

برای کاشت ایمپلنت دندانی می‌توانید به کلینیک تخصصی دیبا در غرب تهران مراجعه کنید.